Από την έντυπη έκδοση

Των Αντώνη Τσιμπλάκη & Λάμπρου Καραγεωργου 

Στον «αέρα» βρίσκονται από το βράδυ της Κυριακής, μετά το αποτέλεσμα της εκλογικής διαδικασίας, όλες οι ανοικτές υποθέσεις σε λιμάνια, ναυπηγεία και ακτοπλοΐα.

Ειδικότερα, όσον αφορά το μεγάλο λιμάνι της χώρας, τον ΟΛΠ, δύο είναι οι υποθέσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη. Η πρώτη αφορά την έγκριση του master plan του ΟΛΠ για τα έργα που προγραμματίζει να κάνει η Cosco. Ο κινεζικός όμιλος είχε δεχθεί σε μεγάλο βαθμό «αρνητικό» στις επενδύσεις που σχεδιάζει πέραν των όσων είχαν συμφωνηθεί στη σύμβαση παραχώρησης. 

Οι πληροφορίες αρχικά ανέφεραν ότι στις αρχές Ιουνίου, μετά την ολοκλήρωση των περιφερειακών και δημοτικών εκλογών, η υπόθεση θα έμπαινε και πάλι στο τραπέζι της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων, προκειμένου να εξευρεθεί μια συμβιβαστική λύση που θα γινόταν αποδεκτή από όλους.  

Σύμφωνα όμως με τις τελευταίες πληροφορίες, οι εισηγήσεις προς τον υπουργό Ναυτιλίας είναι να παγώσει η διαδικασία μέχρι να γίνουν και οι βουλευτικές εκλογές στα τέλη Ιουνίου ή τις αρχές Ιουλίου. Οι πληροφορίες από το μεγάλο λιμάνι αναφέρουν ότι η μεγάλη διαφορά που εξασφάλισε η Ν.Δ. στις ευρωεκλογές δυσχεραίνει την προσπάθεια να συμφωνήσουν όλα τα εμπλεκόμενα υπουργεία που συμμετέχουν στην ΕΣΑΛ σε μια κοινή θέση. 

Το claim

Το άλλο ζήτημα που απασχολεί την Cosco είναι η απόδοση του 16% των μετοχών του ΟΛΠ, που σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης, θα λάβει μόλις περάσει μια πενταετία από τον Αύγουστο του 2016, όταν και πέρασε στο χαρτοφυλάκιό της το 51% των μετοχών. Προϋπόθεση για να μεταβιβαστούν οι μετοχές είναι να ολοκληρώσει ο νέος μεγαλομέτοχος μια σειρά από «προαπαιτούμενα». Ορισμένες από τις επενδύσεις αυτές έχουν ήδη καθυστερήσει πολύ και σήμερα θεωρείται σχεδόν αδύνατο να έχουν ολοκληρωθεί μέσα στο χρονοδιάγραμμα. 

Στο μεγάλο λιμάνι, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», θεωρούν ότι υπαίτιος για τις καθυστερήσεις είναι το ελληνικό Δημόσιο και η γραφειοκρατία, που καθυστέρησε την υλοποίηση του επενδυτικού σχεδιασμού. Για τον σκοπό αυτό, μάλιστα, κατέθεσαν claim στο Διεθνές Διαιτητικό Δικαστήριο στις 23 Απριλίου 2019, στο οποίο ζητούν να τους αποδοθεί το 16% των μετοχών, αφού για όσες επενδύσεις είχαν πάρει το «πράσινο φως» προχώρησαν άμεσα. Χρησιμοποιούν και ως επιχείρημα τη συμφωνία για την παραχώρηση του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης σε κοινοπραξία SEGT (CMA CGM, Deutsche Invest Equity Partners και Belterra Investments). Στον νέο μεγαλομέτοχο του ΟΛΘ μεταβιβάστηκε τον Μάρτιο του 2018, όταν και υπογράφηκε η σύμβαση, άμεσα το 67% των μετοχών του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, χωρίς να τεθούν χρονοδιαγράμματα.

Ήδη έχει πραγματοποιηθεί μια συνεδρίαση, ενώ οι διαπραγματεύσεις ανάμεσα στο ΤΑΙΠΕΔ και τον ΟΛΠ συνεχίζονται. Μάλιστα, το ΤΑΙΠΕΔ μπορεί μέχρι τις 23 Ιουνίου 2019 να καταθέσει τη δική του αντιπρόταση ή να συμφωνήσει με την πρόταση του ΟΛΠ, προκειμένου να κλείσει η υπόθεση με φιλική διευθέτηση. Σε αντίθετη περίπτωση το Διεθνές Διαιτητικό Δικαστήριο θα αναλάβει να προχωρήσει την υπόθεση. Μάλιστα, ο ΟΛΠ ζήτησε την προηγούμενη εβδομάδα από το ΤΑΙΠΕΔ να εξετάσει την υπόθεση και να απαντήσει στην πρόταση που έχει καταθέσει.

Το ΤΑΙΠΕΔ

Ανοικτά είναι και τα ζητήματα των 10 Οργανισμών Λιμένων που βρίσκονται στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ. Στα λιμάνια αυτά έχει αποφασιστεί, με τα μέχρι σήμερα δεδομένα, να παραχωρηθούν λιμενικές δραστηριότητες, και όχι οι μετοχές. Τα πρώτα στη σειρά ήταν η Αλεξανδρούπολη, με το αμερικανικό ενδιαφέρον να είναι πολύ υψηλό, αλλά και η Καβάλα. Τα χρονοδιαγράμματα για τους δύο διαγωνισμούς έχουν πάει πίσω.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες της «Ν», έχει ξεσπάσει κόντρα μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και υπουργείου Ναυτιλίας. Το Ταμείο θεωρεί, σύμφωνα με όσα διέρρευσαν, ότι το υπουργείο έχει καθυστερήσει να απαντήσει στις προτάσεις του ΤΑΙΠΕΔ. Από την άλλη πλευρά, κύκλοι του υπουργείου ανέφεραν στη «Ν» ότι το ΤΑΙΠΕΔ ζήτησε προφορικά περισσότερο χρόνο να ολοκληρώσει μελέτες που αφορούν το αντίτιμο και το αίτημά τους έγινε δεκτό, χωρίς όμως να έχουν νεότερα έκτοτε.

Οι προσεχείς βουλευτικές εκλογές αναμένεται να καθορίσουν και τις πολιτικές για τα δημοτικά λιμενικά Ταμεία. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ εφαρμόζει ένα πλάνο ενίσχυσης των Ταμείων, ενώ η Ν.Δ. όταν είχε τη διακυβέρνηση της χώρας είχε προωθήσει ένα σχέδιο να ενοποιήσει τα Λιμενικά Ταμεία ανά περιοχή και να τα μετατρέψει σε Οργανισμούς Λιμένων.

Τα ναυπηγεία

FOSPHOTOS/ALEXANDROS KATSIS

Τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά.

Πιο πίσω αναμένεται εξάλλου να πάνε και οι εξελίξεις για τα δύο μεγαλύτερα ναυπηγεία της χώρας, τον Σκαραμαγκά και την Ελευσίνα. Με δεδομένο ότι η κυβέρνηση θα παραιτηθεί σε μια εβδομάδα, δεν υπάρχει διαθέσιμος χρόνος ούτε οι απαραίτητες τροποποιήσεις στον νόμο να γίνουν (χωροταξικό) για να τρέξουν οι διαγωνισμοί στον Σκαραμαγκά, ούτε οποιαδήποτε συμφωνία να υπάρξει με υποψήφιο επενδυτή για τα ναυπηγεία Ελευσίνας, τουλάχιστον μέχρι να υπάρξει νέα κυβέρνηση στη χώρα.   

Αναβολή των διαγωνισμών για τα περιφερειακά λιμάνια

Της Βάσως Βεγίρη
vveg@naftemporiki.gr

Η επόμενη κυβέρνηση θα είναι αυτή, σύμφωνα με ανεπίσημες πληροφορίες και εκτιμήσεις, που θα ολοκληρώσει το θέμα του διαγωνισμού για τις υποπαραχωρήσεις δραστηριοτήτων στα περιφερειακά λιμάνια.

Έπειτα από πολύμηνες διαδικασίες, η προκήρυξη των διαγωνισμών για τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας, που είχε προαναγγελθεί ότι θα προηγηθούν και θα προκηρύσσονταν παράλληλα μετά το Πάσχα, ήδη όπως έχει δημοσιεύσει η «Ν» πριν από μια εβδομάδα σύμφωνα με διαρροές αρμοδίων στελεχών είχε πάρει αναβολή για «μετά τις εκλογές», εννοώντας τότε τις ευρωεκλογές και τις αυτοδιοικητικές εκλογές. 

Θεωρείται, λοιπόν, σχεδόν βέβαιο ότι εφόσον δόθηκε αναβολή λόγω αυτών των εκλογών, η προκήρυξη πρόωρων εθνικών εκλογών από τον πρωθυπουργό θα φρενάρει έτι περαιτέρω τη διαγωνιστική διαδικασία – για πολλούς εξάλλου μία κυβέρνηση που έχασε τις ευρωεκλογές με διαφορά εννέα μονάδων και ενώ ο ίδιος ο πρωθυπουργός είχε δώσει στο εκλογικό αποτέλεσμα χροιά ψήφου εμπιστοσύνης, δεν μπορεί να χειρίζεται τέτοια θέματα.

Στην Αλεξανδρούπολη

Όσον αφορά, πάντως, τις διαδικασίες, η διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης εκτιμά ότι σε μία εβδομάδα περίπου θα έχει ολοκληρωθεί το θέμα της μελέτης βιωσιμότητας, που είναι και απαραίτητη για τον καθορισμό του ποσοστού-ύψους του ανταποδοτικού τέλους που θα πρέπει να δίνει ο επενδυτής κ.ο.κ. και ότι δυνητικά ο διαγωνισμός θα μπορούσε από άποψη διαδικασιών να προκηρυχθεί εντός του Ιουνίου (σ.σ.: έχει οριστεί επίσης και ήδη εργάζεται ο χρηματο-οικονομικός σύμβουλος).

Tα ανοικτά θέματα της ναυτιλίας για την επόμενη κυβέρνηση

EUROKINISSI/ΚΑΛΛΙΑΡΑΣ ΘΑΝΑΣΗΣ

Σε πλήρη ετοιμότητα να διεκδικήσουν επενδυτικά θέση στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης δήλωσαν επίσης ξανά πρόσφατα οι ΗΠΑ.

Σε πλήρη ετοιμότητα να διεκδικήσουν επενδυτικά θέση στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης δήλωσαν επίσης ξανά πρόσφατα οι ΗΠΑ, διά δηλώσεων του Αμερικανού προξένου στη Θεσσαλονίκη Γκρέγκορι Φλέτσερ, κατά την προ μερικών ημερών επίσκεψή του στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης για την υποδοχή νατοϊκού-αμερικανικού πλοίου.

Εάν, εξάλλου, αλλάξει τελικά η κυβέρνηση, εύλογα θα υπάρξει ακόμη μεγαλύτερη καθυστέρηση στην προκήρυξη των εν λόγω διαγωνιστικών διαδικασιών, μέχρι να ενημερωθούν και να βάλουν τις υπογραφές τους -είτε με αλλαγές είτε χωρίς- τα νέα αρμόδια κυβερνητικά στελέχη.





Source link

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *